Memuatkan ...

Isnin, 23 Januari 2012

Gelap-Samar-Cahaya


Masih banyak perkara samar melingkar liar aku di tengah; tanpa walau sedikit belas. Persoalan menghadir tanpa henti, mendesak jawaban dengan rakusnya, kerakusan yang membala dalam jiwa; aku bagaikan orang terkena kafarah; entah dosa apa aku dah buat?

Tatkala diucap oleh ku; mahu menyebar cahaya kebahagiaan; maka safarnya pasti meninggalkan kegelapan; meredah kesamaran; menuju cahaya. Dulu gelap; sekarang samar; nanti masanya tiba; cahaya terang-menerang. Namanya cahaya kebahagiaan.


Sekarang merupakan safar; aku dalam kesamaran.


Samar lebih membala jiwa daripada kegelapan; gelap merupakan ‘tempat tinggal’ sama seperti cahaya sedangkan samar merupakan ‘perjalanan’ antara dua tempat tinggal tersebut. Sifatnya adalah; sentiasa bergerak. Bergerak dari kepalsuan menuju kebenaran; dari paksaan kepada kepastian. Seorang yang mengharung perjalanan; merasa payah dengan seribu sangkaan; berbanding hidup selesa dalam daerah kegelapan; namun akhirnya; tahulah siapa yang merasa bahagia!    

Batin sengaja memuntahkan isinya, ketika berada dalam samar;
“Perjuangan mengaman negeri teramat payah
Direlakan juga demi memanggil cahaya kepastian
Hasrat menghalau seribu kegelapan yang memaksa..”

Tatkala waktunya ;
Segala kegelapan berarak meninggalkan negeri
Kerana telah datang cahaya seorang.
Negeri Jahili kini namanya Madinatul Munawwarah.

Batin diam tak termuntah lagi.

1:05 pagi 15 hb 1 tahun 2012.



1 ulasan:

  1. اللّهمّ رَبَّ جِبْرِيْلَ وَمِيْكائِيلَ وَ إِسْرافيلَ, فاطِرَ السّماواتِ و الأرْضِ, عالِمَ الغَيْبِ والشّهادَةِ, أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبادِك فيما كانوا فيه يَخْتَلِفونَ, اِهْدِنِيْ لما أخْتُلِفَ فِيْهِ مِنَ الحَقّ بِإِذْنِكَ, إِنّكَ تَهْدي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
    
    " Ya ALLAH, Rabb Jibril, Mikail dan Israfil. Wahai Yang Menciptakan langit dan bumi.Yang Maha Mengetahui yang ghaib dan yang nampak. Engkaulah yang memberikan keputusan di antara hamba-hamba-Mu pada apa yang mereka perselisihkan. Tunjukilah aku dengan izin-Mu untuk meniti kebanaran apa yang diperselisihkan. sesungguhnya Engkau menunjuki siapa saja yang Engkau kehendaki kepada jalan yang lurus ”
    (HR Muslim dan abu 'Awanah)

    artikel penuh di sini :http://firaszahrafajar.blogspot.com/search/label/doa

    BalasPadam