Rabu, 12 Mei 2010

Asyik-asyik Al-Attas...

Saya baru sahaja menghakmiliki Risalah Untuk Kaum Muslimin dan Ma'na Kebahagian dan Pengalamannya Dalam Islam. Itu dua karya hebat (semua karya beliau hebat) Prof. Syed Muihammad Naquib Al-Attas. Memang lama saya menunggu, akhirnya dikurnia juga. Segala puja puji hanya miilik ALLAH ta'ala.   



Pernah saya menyangsi diri: 
"ang ni asyik-asyik Al-Attas,,takdak orang len dah ka?"

MENGAPA AL-ATTAS ?
MENGAPA AL-ATTAS ?
MENGAPA AL-ATTAS ?

Kesan sendiri ide utama beliau yang tertuang dalam buku-bukunya. 

Pengunyah-pengunyah buku yang lahap, lebih-lebih lagi yang selalu menikmati buah-buah penulisan Barat yang bersepah-sepah (buah itu ada yang busuk)  pada hari ini - zaman global, hijab terbuka luas - cadangan saya, sila hadam Al-Attas dahulu.

Bukan saya skeptis total terhadap barat!
Bukan saya manganjurkan dogmatisme melampau!
Saya pun liberal juga.

Saya hanya mancadangkan : cuba kenali sosok peribadi Al-Attas dan sentuh Al-Attas's.

ALLAH lah yang lebih tahu, Dia zat hakiki yang memiliki sifat 'ilm serta kalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan