Jumaat, 16 April 2010

Monolog Aku Sempena Hari Dilahirkan (Hanya Tuhan Bisa Mendengarinya) - Mengingati Hari Alastu


 
Wahai zat hakiki, ALLAH swt tempat menumpang segala zat majazi;

Aku teringat pada ‘hari alastu’ itu, aku telah berjanji dengan Mu
Ketika itu, aku belum berjasmani, belum lahir ke dunia lagi.
Bersama rakan-rakan manusia lain - yang juga masih belum berjasmani - Engkau mengeluarkan kami dari belakang sulbi, meminta persaksian dari setiap kami.
Lantas kami – aku – akur,
langsung bersaksi sebenar-benarnya,
Engkau lah Tuhanku. 

Sungguh, sungguh awal!
aku berbai’ah dengan MU,
awal-awal lagi di alam rohani itu.
Seawal sebelum telingaku mendengar suara syahdu azan abah.
Malah, seawal sebelum tubuhku terbentuk di dalam perut ummi.

Aku telah beragama seawal itu!
Engkau lah Tuhanku.

04:30 petang
15/04/2010
Darul Quran Kuala Kubu Bharu

----------------------------------------------------------------------

Sebenarnya, sebelum manusia berada di dunia ini - di alam roh - setiap daripadanya telah berjanji dan berbai’ah dengan ALLAH swt bahawasanya DIA Tuhan sekalian manusia.

Demikianlah yang berlaku pada ‘hari alastu’, iaitu hari manusia ditanya Tuhan : “alastu birobbikum ?” [terj : bukankah aku Tuhan kamu], dijawabnya manusia : “bala syahidna” [terj : benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi].

Peristiwa penting Ini (yang juga dikenal sebagai ‘perjanjian asali’ atau ‘mithaq’) merupakan asas bukti paling kukuh dan awal perihal penghambaan manusia kepada Tuhan, yang menjadi intipati kepada kehidupan beragama. 

Maka, pada hari ini, tinggal lagi bagi ‘manusia berjasmani’ menunaikan janji tersebut dengan mengamalkan agama setulusnya! 


[ide asli : Al-Attas, dengan merujuk ayat di bawah ;]







Tiada ulasan:

Catat Ulasan