Selasa, 9 Mac 2010

Hangat di Dalam Sejuk

Terkedalam artinya segar kerna warna hijau menguasai pemandangan
melihat ke tasik pikiran tenteram kerna adiwarna citranya
seronoknya kehidupan di sıtu

Ini kisah hangat di dalam sejuk.

Orang-orang situ
gemar hidup berkawanan
macam biri-biri

Ada dua kawanan utama
besar dan kecil
biri-biri gua kecil kawanannya
biri-biri padang rumput besar kawanannya

Biri-biri gua gemar meragut di gua kelam
diam-diam sendawa
Alahai..
biri-biri gua
biri-biri terpilih
“The Chosen Lamb”, kata orang putih

dua kawanan orang-orang situ
biri-biri
kendati rupa cita sama
irama embek serupa
tidak pernah pakat-pakat

Biri-biri gua berpikir iras nepotisme hasil didikan di gua
Biri-biri gua berpenggal-penggal
duduk di atas kerusi adipati
taj di kepala

Biri-biri padang rumput
kendati ramai
pikiran macam budak tadika - asyik bercakap-cakap dengan anak patung
jıwa santai namun melawan
Mereka selalu respons di belakang, “kami mahu keadılan, kami tuntut hak kami”

Sampai ke hari ini orang-orang di sıtu masih lagı dua kawanan!


"akuhamba, aku khalifah"

Kuala Kubu Bharu Selangor
2.37petang, 09/03/2010M.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan